HOME  l  GALLERY  l  MOVEMENTS EHLW  LINKS  l  WRECKS & RELICS  l  GUESTBOOK


NEWS/EXERCISES




Avondvliegen 2008

M.i.v. januari 2008 weer vier avonden achter elkaar te vliegen. Dat vliegen zal vanaf diverse plekken gebeuren, het schema ziet er zo uit:


weken 3,4 en 5 (14-1 t.m.1-2) vanaf Leeuwarden
week 6 (4-8 febr.) wordt in Engeland gevlogen
weken 7 en 8 (11-22 febr.) vanaf Leeuwarden
weken 9 en 10 (25-2 t.m. 7-3) is men in Portugal(!) actief
weken 11 en 12 (10-21-3) is Leeuwarden weer aan de beurt, en is tevens het einde van het avondvliegen.



Ongeluk met Apache is uniek

13-13-2007

Met F-16-jachttoestellen gaat het nog wel eens mis, maar een ongeluk of noodlanding door een Apache-helikopter is uniek in Nederland. Het geavanceerde militaire toestel is betrouwbaar, tot veel in staat en door de speciale apparatuur maakt het niet uit of het dag of nacht is. Ook de piloten van het enige squadron in Nederland zijn goed getraind.

Toch raakte een Apache woensdagavond tijdens een oefenvlucht een hoogspanningsmast waardoor in een groot gebied de stroom uitviel. De kabels zijn niet te zien op het scherm in de cockpit maar een mast is niet te missen, aldus de woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht. Voorafgaand aan een vlucht wordt de route nauwkeurig vastgelegd en doorgesproken. Daarna worden alle hindernissen en obstakels in de boordcomputer ingevoerd. De twee vliegers zien deze gegevens tijdens de vlucht op het scherm, min of meer te vergelijken met een autonavigatiesysteem. De objecten zijn te zien en ook wordt aangegeven waar het toestel zich bevindt. De piloten kunnen ook goed in de duisternis kijken door de helderheidsversterker die ze ophebben. De speciale apparatuur maakt de Apache geschikt om verkenningsvluchten uit te voeren, zoals in Irak en Afghanistan. Met camera's kunnen objecten en personen goed in beeld komen. Het toestel kan verder vanaf grote afstand, 5 kilometer, raketten afschieten zodat de vijand het toestel zelf niet ziet.

Defensie zoekt de oorzaak van het ongeluk in de Bommelerwaard in een technisch mankement, in menselijk falen of in externe redenen zoals een zwerm vogels. Een flight-datarecorder heeft alle (technische) gegevens opgeslagen. Elk incident wordt altijd onderzocht, om er lessen uit te trekken. Er is nog nooit iets ernstigs gebeurd, op een crash in 2002 in Afghanistan na.

Om hun vaardigheden op peil te houden moeten de Apache-piloten oefenvluchten maken. De meeste zijn in het buitenland. De opleiding vindt plaats in de VS, het schieten gebeurt in Duitsland, bergvluchten in Italië en stoffige landingen in Spanje.

In Nederland vinden alleen nog de navigatievluchten plaats, in een beperkt aantal regio's. De vluchten gaan gewoon door, aldus Defensie, alleen niet boven de Bommelerwaard. De luchtmacht telt nog 29 Apaches, waarvan er nu vijf in Afghanistan zijn gestationeerd. Acht staan er in de VS voor opleidingen. Het squadron in Gilze-Rijen telt ongeveer honderd piloten.


De opnames van de MAYDAY-call ******
http://berendbotje.redirectme.net/_files/DM_20071212_20_REDSKIN%20MAYDAY.mp3
Credit:Berendbotje








Nederlandse Apache maakt noodlanding na raken van kabels

12-12-2007

GILZE - Een Apache gevechtshelikopter van de Koninklijke Luchtmacht heeft woensdagavond (12 december) een noodlanding gemaakt in de buurt van het Gelderse Rossum nadat het toestel een hoogspanningskabel had geraakt. De piloot kon het gehavende toestel veilig aan de grond zetten.

Hoe het incident heeft kunnen plaatsvinden is nog niet bekend. Ook is nog niet bekend hoe zwaar de heli is beschadigd. De beide inzittenden van de Apache konden het toestel ongedeerd verlaten.

Door het incident kwam een deel van de regio zonder stroom te zitten. Morgen wordt bij daglicht bekeken hoe zwaar de helikopter is beschadigd en hoe het toestel naar thuisbasis Gilze-Rijen kan worden gebracht.

De opnames van de MAYDAY-call ******
http://berendbotje.redirectme.net/_files/DM_20071212_20_REDSKIN%20MAYDAY.mp3
Credit:Berendbotje


Oefening Basic Windmill boven Marnewaard

05 Dec 2007

In verband met de oefening ‘BASIC Windmill’ vinden er van dinsdag 11 december tot en met vrijdag 14 december 2007 (week 50) vliegactiviteiten plaats boven het militaire oefenterrein de Marnewaard. De Koninklijke Luchtmacht oefent deze periode, samen met eventuele bondgenootschappelijke luchtstrijdkrachten, vluchten ten behoeve van `Low Level Close Air Support`.
Tijdens deze oefeningen wordt er op dinsdag tot en met donderdag gevlogen van 08.30 uur ´s ochtends tot 16.30 uur ´s middags. Op vrijdag wordt er gevlogen van 08.30 ´s ochtends tot 14.00 uur ´s middags.

De oefening ‘BASIC Windmill’ vindt plaats in verband met de opleiding van zogenoemde ‘Forward Air Controllers’. Hierbij gaat het om militairen die vanaf de grond per radio aanwijzingen geven aan vliegers van jachtvliegtuigen over de precieze locatie van de aan te vallen doelen. In het kader van hun opleiding moeten cursisten in praktijksituaties leren samenwerken met vliegtuigen van verschillende NAVO-bondgenoten. Hiertoe vinden in het jaar verschillende oefeningen plaats in het luchtruim boven en rondom het militair oefengebied de Marnewaard.

De deelnemende vliegtuigen vliegen boven en rondom de Marnewaard op lage hoogte. Binnen een straal van 15 km vanaf het oefenterrein Marnewaard mag worden gevlogen tot een minimum hoogte van 500 voet (150 meter), met uitzondering van het Waddengebied. Boven het militaire oefenterrein Marnewaard geldt een minimum vlieghoogte van 250 voet (75 meter) boven hindernissen. Het Waddengebied is aangewezen als Staatsnatuurmonument en de voorwaarden voor vliegen boven de Waddenzee (minimum vlieghoogte van 450 meter) worden bij deze oefening nadrukkelijk gehandhaafd.

Weersomstandigheden en veiligheidsaspecten kunnen van invloed zijn op de uitvoering van de vluchten. Het is daarom mogelijk dat tijden zonder voorafgaande waarschuwing wijzigen. Buiten deze oefeningen kan eveneens regulier avondvliegen plaatsvinden. Omwonenden van het militaire oefengebied de Marnewaard kunnen geluidshinder ondervinden van de vliegactiviteiten.



Back to Home

Vliegbasis Leeuwarden geslaagd voor NAVO examen

03 Dec 2007

Vliegbasis Leeuwarden heeft de afgelopen maanden veelvuldig geoefend vanaf Vliegbasis Eindhoven ter voorbereiding op de Operational Evaluation (Opeval) van de Navo. Na een drietal basisoefeningen en een evaluatie door het CLSK inspectieteam, heeft het Leeuwarder detachement afgelopen week op Eindhoven het examen van de Navo doorstaan met een positief resultaat.

Een detachement van 550 militairen en 12 F-16´s heeft laten zien klaar te zijn voor inzet tijdens NAVO operaties, waar ook ter wereld. Het internationale evaluatieteam was uitermate tevreden over de motivatie en professionele werkwijze van het Leeuwarder personeel. Vele werkterreinen hebben uitmuntend gepresteerd waaronder Ops en Cis, maar ook de overige disciplines hebben zeer goede resultaten neergezet.

De zogenaamde Operational Evaluation wordt eens per drie jaar afgenomen en test de operationele inzetgereedheid van eenheden. Daarbij gaat het niet alleen om het leveren van steun aan grondtroepen zoals nu aan de orde is bij de inzet in Afghanistan, maar om het gehele scala aan taken dat aan eenheden met jachtvliegtuigen is toebedeeld. In 2010 is Leeuwarden weer aan de beurt



Back to Home

Read more (old) news



12-11-2007: QRA F-16 door geluidsbarriere

05-09-2007: QRA tijdelijk vanaf Volkel

21-08-2007: Helikopters vliegbasis Soesterberg oefenen 's avonds

18-08-2007: Jachtvliegtuigen oefenen komende week boven Marnewaard

17-08-2007: F-16's uit Leeuwarden oefenen op vliegbasis Eindhoven



Back to Home


Credit's; P.R.Kroese, Luchtvaartnieuws.nl, KLU/mindef.

 

All right reserved © 2006-2008 P.R.Kroese